Den åbne skole i Gammel Holte kirke

1. klasse: På opdagelse i Gammel Holte kirke

Besøget i kirken har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvad en kirke er, indeholder og bruges til. Hvad har særlig betydning i kirken?

Skriv gerne en mail om, hvilke emner I især gerne vil, at der tages op.

• Formiddag mellem 8.30 og 11.30
  • Bedst efterår, januar og juni

Ideoplæg til kirkebesøget:

3. klasse: Lignelser sat i spil

I Det Nye Testamente findes en række såkaldte lignelser. Det er små historier, som Jesus fortalte for at forklare en pointe. En lignelse er en historie, som ikke er sket i virkeligheden, men som netop skal forklare noget, og som minder om noget, som kunne være sket i virkeligheden.

Gennem projektet Lignelser sat i spil kommer eleverne til at arbejde med otte lignelser, der er nyformulerede til en moderne kontekst.

Til projektet er der udviklet et kortspil: Lignelseskort, hvor det gælder om at få samlet så mange hele lignelser (fire kort) som muligt. Spillet vil gøre det lettere for eleverne at huske de enkelte lignelser, og så gør det jo heller ikke noget, at det samtidig kan være lidt sjovt!

Projektet indledes med et kirkebesøg hvor eleverne præsenteres for lignelsen som genre og hører Kim Fupz Aakesons moderne version af den barmhjertige samaritaner.

• Besøget i kirken varer 1 lektion

4. klasse: Martin den modige munk

Du har som lærer mulighed for at give dine elever en præcis, festlig og illustrativ formidling af historien om hovedpersonen bag et af Europas og Danmarkshistoriens største vendepunkter: Reformationen. Læreren modtager desuden et lille undervisningsmateriale over dramatiseringen i kirken af Luthers liv, samt andet relevant materiale.

• 45 minutters drama over historien om Martin Luthers liv ved Skuespiller Anne-Maria Pock Steen og lokale medvirkende, gerne en lærer fra deltagende skole, idet medvirken ikke kræver forberedelse
  • 100 elever er et passende antal. Man kan således ikke tilmelde én klasse, men typisk en hel årgang

Send mail og tilmeld skolens klasser

Kontakt til Gammel Holte kirkes præster

Signe Ahlburg Kamstrup

Jannik Theilgaard

Fleksible besøg af skoleklasser

Skoleklasser fra Trørødskolen har typisk kontaktet os, når et emne i undervisningen lagde op til at lære om folkekirken, om et etisk emne med en teologisk vinkel, om et aspekt ved menneskelivet mv.

Disse henvendelser er vi meget glade for og dem springer vi gerne ud i. Enten i kirken eller på skolen.

Send mail