Den åbne skole i Sorgenfri kirke

En skoledag med aktiv læring

Sorgenfri kirke tilbyder undervisning for alle aldersgrupper fra 1. klasse til 3.g. Du kontakter os med dine helt specielle ønsker og behov for undervisning, og så forsøger vi at skræddersy en undervisning i nært samarbejde med dig, så I får lige præcis det med hjem, som I har brug for.

Det er muligt at komme en hel skoledag i kirken, hvis I ønsker det. I kan naturligvis også komme på "almindelige" besøg som typisk strækker sig over to lektioner. Kirken har gode undervisnings-faciliteter.

To eksempler på forløb:

1. - 3. klasse: På opdagelse i Sorgenfri kirke

Besøget i kirken har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvad en kirke er, indeholder og bruges til. Hvad er særligt betydningsfuldt? Hvorfor ser tingene sådan ud, som de gør.  Og hvorfor ser præstens tøj ud, som det gør? Hvilke måder ringer klokken på? Har farverne en særlig symbolik i kirken?

Eleverne kommer med rundt i kirken og oplever kunsten og så vil vi også synger et par salmer.

Èn klasse af gangen. Varighed 2 lektioner. Bedst formiddag. Ikke december, april og maj.

Send mail om besøg med klassen

Ideoplæg til besøget:

2. klasse: Påskekufferten

Påskekufferten er en mystisk kuffert med en lang række rekvisitter, som direkte eller symbolsk henviser til den kristne påskefortælling fra palmesøndag til påskedag.

Hver ting i kufferten er forbundet med en fortælling og en lille leg, øvelse eller opgave, - og med en ledetråd til det næste sted i og omkring kirken, hvor fortællingen fortsætter indtil den sidste genstand tydes. Det er påskedag, som også er den sidste og afgørende brik i et  stort tilhørende puslespil, som eleverne skal samle, og derved se påsken visualiseret som en helhed.

Undervisningen kan fortsættes på skolen med en række opgaver, der uddyber elevernes faglige viden om og forståelse af den kristne påske.

• Én klasse ad gangen.
  • Undervisningen i kirken varer 2 lektioner med en pause og forfriskning midtvejs.
  • Gennemføres i ugerne op til påske.

1:

Læreren kontakter kirken og spørger om at komme på undervisningsbesøg ved at sende en mail til præsten på nedenstående link. Så aftaler I selv det konkrete tidspunkt.:

Send mail til præsten

2:

Hvis læreren ønsker at fortsætte påskeprojektet i klassen, skal læreren via nedenstående link tilmelde sig til Folkekirkens Skoletjeneste. Så bringer vi materialerne ud på skolen. Tilmeld i god tid inden påske.

Tilmeld materialer til påskekufferten

Materialet består af en lærervejledning og et elevhæfte med opgaver til hver elev. Tidsforbruget vil være 4-8 lektioner, især afhængig af, om klassen arbejder med billedkunstdelen i den afsluttende fase. Materialet er især danskfagligt med læsetræning, samt kristendomsfaglig om den kristne påske, samt nogle små dramatiseringer og en mulig afslutning i billedkunst.

3. - 6. klasse: Når vi mindes

I skolen

Undervisningsbesøget knytter an ved den enkelte elevs kortlægning af sin slægt og familierelationer tre generationer bagud,- til oldeforældre. Her vil mange elever have brug for at spørge sine forældre og bedsteforældre.

I kirken

Hver elev skal medbringe en fortælling om en afdød (max 5 minutter) - som udgangspunkt - én i familien, som man gerne vil mindes for noget godt og måske endda for noget forbilledligt. Man må gerne tage en tegning, et foto eller en rekvisit med.

Klassen deles i tre hold a ca. 8 elever og hver gruppe fortæller til hinanden. Derefter kan man i kirken tænde et lys til minde og ære for den, man fortalte om.

Præsten vil desuden fortælle lidt om, hvordan man i kirken mindes de døde ved Allehelgen.

På kirkegården

Klassen kan til sidst besøge den lokale kirkegård, hvor hver elev har sit eget ark med. Der kan også søges efter symboler på kirkegården, og disse kan fx tages som fotos og efterbehandles på klassen.

• september og oktober er velegnede måneder for besøget

Kontakt Sorgenfri kirke om et undervisningsbesøg

Materiale, som læreren kan downloade til arbejdet i klassen og på kirkegården

Kontakt Sorgenfri kirke